Schrijf je in voor de nieuwsbrief


Contact opnemen

[recaptcha id:276971182492145]

Communicatie Nieuws / 11-09 / Roy

Nieuwe technologie laten omarmen? Dat doe je zo!

Het projectteam was er klaar voor. De Cloud omgeving, het nieuwe CRM systeem, de softwareapplicatie of welke nieuwe oplossing dan ook werd met veel energie en enthousiasme geïmplementeerd. Niets kon er fout gaan…

Totdat bleek dat de medewerkers er niet klaar voor waren. Mogelijk heb je het zelf weleens meegemaakt en anders ken je ongetwijfeld wel een mislukt project waar dit op van toepassing is. Dit is hoe je ervoor zorgt dat medewerkers de technologie toch omarmen:


Stap 1 – De startup fase

Neem allereerst ruim de tijd om een goed projectteam te formeren. Het liefst met medewerkers vanuit verschillende afdelingen, vooral als het gaat om een nieuwe technologie die de hele organisatie raakt. Onderzoek in deze fase wat het huidige kennisniveau is van medewerkers, maar ook wat antwoorden op mogelijke weerstanden kunnen zijn. Hoe? Vooral door met verschillende teams in een vroeg stadium in gesprek te gaan.


Stap 2 – Doe een experiment

Formeer een groep van collega’s waarmee je eerst een experiment doet. Het liefst met iemand van het hogere management erbij om draagvlak en commitment te krijgen. Door een experiment te doen onderzoek je of datgene wat het projectteam bedacht heeft ook in de praktijk werkt. Enerzijds kun je snel starten en anderzijds veel feedback verzamelen om verbeteringen door te voeren. In de tussentijd deel je de resultaten alvast met de organisatie. Bijvoorbeeld door middel van een interne nieuwsbrief of misschien wel een mededeling bij het koffieapparaat.

Als extra tip zou je in deze fase kunnen overwegen om het experiment te doen met een afdeling of groep waar de nieuwe technologie de grootste impact heeft. Dan is het achteraf eenvoudiger om de rest van de organisatie mee te krijgen. Het succes is de bewijsvoering geworden.


Stap 3 – Uitrollen op grote schaal

Pas na een succesvol experiment volgt de uitrol op grote schaal. Daarbij worden gesprekken gevoerd met de verschillende afdelingsmanagers, specifieke verwachtingen besproken en gekeken welke teamleden op kennisonderdelen moeten worden bijgeschoold. Projectleden die het experiment hebben uitgevoerd kunnen uitstekend assisteren bij het delen van hun opgedane kennis en ervaringen. Om het draagvlak van de nieuwe technologie in de organisatie te vergroten is het raadzaam om tussentijdse resultaten van de diverse teams met elkaar te blijven delen. Zo worden continu verbeteringen zichtbaar.


Een aanvullende tip

Stel zogenaamde gebruikersscenario’s samen op het moment dat er aan interne kennisoverdracht gedaan wordt. Dat betekent dat een collega zich herkent in het profiel van bijvoorbeeld ‘de mobiele werker’. Door deze herkenning zal deze collega zich ook aansluiten bij de juiste training of andere vorm van kennisoverdracht. Het voorkomt vooral dat er tijd verspild wordt aan het overdragen van kennis die deze persoon al heeft.


Voor klanten waar we de eigen ICT afdeling buiten de deur zijn helpen we ook graag met omarming van technologie binnen de deur, neem dus gerust contact met ons op via 033 – 45 08 090.

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.