Vandaag stellen we onze IT-consultant Frank aan jullie voor. Collega van ons én van onze klanten. Hoe dat zit? Bij Open ICT werken we niet vóór onze klanten, maar samen met onze klanten. Wij zijn namelijk hun eigen ICT-afdeling, maar dan buiten de deur.
Frank heeft altijd al een klik gehad met techniek. “Ik ben geen typische techneut die met behulp van zware programmeertaal van alles gaat bouwen. Maar meer de troubleshooter die mensen in het dagelijks (werk)leven verder helpt met IT. Ik ben er dan ook trots op dat ik de groei van techneut naar een adviserende rol heb gemaakt. Dat ik collega’s bij Open ICT én de klant op locatie op een coachende manier begeleid bij hun technische vraagstukken, want bij het helpen van mensen ligt mijn hart”, aldus Frank.
Binnenkort is Frank met zijn vieren thuis in Rhenen, want hij en zijn vrouw verwachten hun tweede kindje. En is hij niet aan het werk, dan kun je een bordspel met hem spelen. Maar ook sporten doet hij graag en als de agenda het toelaat gaat hij even de grens over om een reis te maken.
Twee jaar geleden begon zijn avontuur bij Open ICT. “Ik werd via de recruiter van Open ICT benaderd voor een projectmanagementrol. Ze leken mij een interessante en vooral leuke club. En voor mij is de organisatie minstens zo belangrijk als de functie zelf.” Frank vertelt verder: “Wel vroeg ik mij af hoe ze met hun snelle groei omgaan, want het (opnieuw) inrichten van processen, personeel en afdelingen kan stress met zich meebrengen. Maar na een paar goede gesprekken werd mij al snel duidelijk dat ik mij daar geen zorgen over hoefde te maken. Want Open ICT is een volwassen organisatie en de groei die ze ingezet hebben, zetten ze professioneel voort. Hun dienstenportfolio staat als een huis.”
Als snel rolde Frank vanuit zijn rol als projectmanager binnen Open ICT door naar zijn huidige consultancy rol. “Dit past veel beter bij mij, al betekent deze switch niet dat ik het projectmanagement volledig heb losgelaten. Want samen met Stein pak ik het plannen van onze projecten nog steeds op. Maar daarnaast houd ik mij dus dagelijks bezig met onsite support, sales, nieuwe diensten implementeren, implementatie van applicaties en meer. En dat maakt mijn werk heel divers! Ik spring graag bij vanuit verschillende disciplines”, vertelt Frank.
“Ik ben ook bezig met een phishingcampagne en daarover vertel ik later graag meer. Maar wat ik nu al kan vertellen is dat we meer trainingen gaan geven aan organisaties, om de awareness rondom security te vergroten. Zodat je als organisatie (beter) weet hoe je risico op materiële- en imagoschade zo klein mogelijk maakt.”
Frank gaat enthousiast verder: “Want risico’s liggen helaas altijd op de loer, dus mijn advies is dan ook om ervoor te zorgen dat je de dag bewust begint. Daar valt al zóveel winst mee te behalen. Als je bijvoorbeeld jezelf aanleert om je scherm te locken wanneer je even een nieuwe kop koffie haalt en niet klakkeloos iedere bijlage van een mail opent bijvoorbeeld.”
De vraag die we aan alle collega’s stellen. Het antwoord van Frank? “Voor mij is het een stukje vrijheid. Want ik kan redelijk zelf bepalen hoe ik mijn werkdag indeel. En wetende dat ik mensen verder mag helpen met hun dagelijkse IT-problemen, maakt iedere werkdag weer geslaagd. Want dáár krijg ik energie van.” Frank draagt graag oplossingen aan voor organisaties, waarmee zij kunnen automatiseren en zo beter hun werk doen. “Mijn uitdaging daarbij is om ons serviceniveau zo hoog mogelijk in te zetten.”
– Servicegericht
– Rustig
– Mensenmens
Frank vindt collegialiteit erg belangrijk en gelooft dat teamwork key is voor een gezonde werkvloer. “Het leukste vind ik als ik de klanten mag spreken en dan in het bijzonder de eindgebruiker. En vanuit welke rol ik dat doe, is voor mij niet zo relevant. Als ik maar mensen mag coachen, zodat collega’s zich fijn voelen in hun rol en klanten zich goed voelen bij de diensten die wij aanbieden.”
Tot slot kijkt Frank ook vooruit als het gaat om de toekomst van Open ICT: “Niet te ver, want we bekijken het graag per jaar om zo flexibel te blijven als organisatie. Maar we groeien zeker door. Niet alleen qua personeel, maar ook qua klantportfolio en diensten. Dit betekent ook een betere procesinrichting, iets waar we continu mee bezig zijn. Om nóg efficiënter te werken en de servicebeleving naar een hoger niveau te brengen.”
Ben jij benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wat het inhoudt om een eigen ICT-afdeling te hebben, maar dan buiten de deur? We leren je graag kennen!